Recenzie

Recenzie Nostalgia de Mircea Cărtărescu

libris.ro%20

Mulțumesc librăriei online Libris pentru acest exemplar. Am fost încântată de această ediție aniversară cu o copertă minunat realizată grafic.

Am citit cartea pentru prima dată Nostalgia prin liceu apoi prin facultate. Dacă în liceu nu am înțeles toate substraturile, cartea m-a fascinat iremediabil destul de mult ca să simt nevoia de a o reciti, lucru pe care îl fac destul de rar in cazurile altor cărți. Sensurile au prins contur la a doua lectură dar totuși am simțit nevoia să mă întorc în acest univers ce a putut fi creat doar de Mircea Cărtărescu.

Cartea nu este un roman în adevăratul sens al cuvântului deoarece conține cinci părți cu teme diferite. Totuși se simte un fir roșu unificator.

Cărtărescu face o incursiune în propriul trecut, în copilărie, în adolescență cu scopul de retrăire dar și de reinterpretare a unor aspecte nu foarte clare cu mult timp în urmă. În ceea ce scrie simte o nostalgie care uneori doare dar e conștient de faptul că este rezultatul acelui copil inițial care a evoluat în condițiile date, greu de schimbat dar posibil de acceptat.

libris.ro%20

Prima poveste este despre un jucător la ruletă. Se pare că e un personaj cunoscut de autor dar poate fi în același timp și rodul imaginației lui. Cu această ocazie intrăm în universul underground al împătimiților de jocuri de noroc. E o lume sordidă, în mare parte a acelor oameni care vin aici cu ultima speranță proverbială și se luptă pe viață și pe moarte cu norocul, soarta și viața însăși.

A doua povestire se numește Mendebilul. Autorul are scuza perfectă pentru a reveni în lumea nevinovată a copilăriei fără de griji. Își amintește de jocurile din jurul blocurilor gri, comuniste care nu ofereau prea multe opțiuni de joacă. Astfel ei se alergau prin canale purtând măști hidoase. Era forma lor de a ieși din tiparul unei vieți cenușii. Când un băiat nou se mută în zonă totul se schimbă la 180 grade. Toți sunt fascinați de felul de a fi al acestui copil, de poveștile lui, de candoarea care o emană. Aflați voi cum acest copil e capabil să transforme o întreagă a gloata de „sălbatici” în niște ascultători fascinați.

Următoarea poveste este a unui tânăr, Andrei. Este atipic pentru majoritatea generației lui deoarece își ocupă timpul citind, scriind, este un introvertit, ocupat mai mult de partea pur spirituală a existenței. Nu știu ce să cred în privința faptului: e vorba despre însăși autorul nostru sau un personaj cunoscut sau chiar inventat? Rămâne să citiți și să vedeți de care parte se înclină balanța.

Penultima parte a cărții are ca loc de desfășurare a acțiunii o cameră plină de cărți unde personajul feminin îi povestește partenerului ei aspecte din trecutul ei fascinant. Aceasta parte trebuie să o savurați rând cu rând pentru că merită. E o revenire într-un trecut plin de farmec, de alte valori, maniere și preocupări.

Partea finală a cărții e povestea unui arhitect pasionat până la obsesie de mașina proprie. Modul în care autorul narează povestea poate fi considerat lipsit de considerație, plin de ironie dar la o privire mai atentă vedem că avem de-a face cu o poveste pe cât de incredibilă, pe atât de posibilă într-o lume guvernată de boli, obsesii, sindromuri.

Nostalgia trebuie citită de orice cititor în parte și cred că trebuie să existe la îndemână în bibliotecă deoarece nevoia de relecturare este una clară și chiar necesară deoarece avem uneori nevoia de un strop de sublim.

Sunt sigură că mulți dintre voi ați citit deja cartea. De aceea vreau să vă aflu impresiile în comentarii.

Pentru cei care nu ați citit-o încă o găsiți AICI pe Libris cu 20% reducere și transport gratuit. 🙂

Cât despre mine, de abia aștept să am timpul necesar să „atac” masivul „Solenoid” achiziționat de ceva timp.

Lecturi plăcute!  🙂

Ce carte trebuie să citesc neapărat?

Niște recomandări, vă rog. 🙂

Eu vă recomand „Lupii trecutului. Sofia” de Natașa Alina Culea, o poveste despre căsnicii ratate, despre iubire la maturitate și despre faptul că trecutul ne afectează mereu dar ne poate ajunge din urmă, din păcate.

# Mela

libris.ro%20
Distribuie: